Sähköistetty ja uudistettu Ford Fiesta

11.6.2020

Entistä taloudellisempi, teknologisempi ja hauskempi ajaa

  • Ford esittelee sähköistetyn voimansiirron myydyimpään malliinsa, Fiestaan; EcoBoost Hybrid 48 voltin kevythybriditeknologia vähentää polttoaineen kulutusta viidellä prosentilla ja tekee auton ajamisesta entistä hauskempaa.
  • Aktiivinen vakionopeusjärjestelmä sisältää Stop & Go -toiminnon ja nopeusrajoitusten tunnistuksen, mikä helpottaa ajamista niin kaupungissa kuin maatiellä.
  • FordPass Connect -modeemi tarjoaa saumattoman omistamisen kokemuksen ja mahdollistaa uusia ominaisuuksia, kuten ovien lukitsemisen ja avaamisen etänä FordPass-mobiilisovelluksen kautta.


KÖLN, Saksa, 8.6.2020 – Fordin myydyin malli Euroopassa, Fiesta, on nyt tilattavissa ensimmäistä kertaa myös sähköistetyllä voimansiirrolla.

Ford EcoBoost Hybrid -kevythybriditeknologian ansiosta auto on entistä taloudellisempi, reagoivampi ja kiihtyy nopeammin.

Ford esittelee 48 voltin kevythybriditeknogian lisäksi ajamista helpottavia kuljettajaa avustavia teknologioita1, kuten aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa on Stop & Go -toiminto ja nopeusrajoitusten tunnistus.

“EcoBoost Hybrid -kevythybriditeknologian lisääminen Fiestan luokkansa parhaaseen ajodynamiikkaan tarkoittaa, että asiakkaat saavat entistä enemmän tehoa ja pääsevät silti yhdellä tankillisella pidemmälle,” sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. “Fiesta EcoBoost Hybrid -kevythybridimallit auttavat Fordia tuomaan sähköistymisen edut isommalle määrälle asiakkaita kuin koskaan aikaisemmin.”

Ford on sitoutunut tarjoamaan sähköistetyn vaihtoehdon jokaiseen Euroopan markkinoille tuomaansa henkilöautomalliin, ja kasvattaa sähköistettyjen ajoneuvojen valikoimansa Euroopassa 18 automalliin vuoden 2021 loppuun mennessä.

Fiestan polttomoottorivoimansiirtoa on myös kehitetty, ja autoon on nyt saatavana uusimman sukupolven 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori ja uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, mikä takaa optimoidun polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöt.2

Lisäksi Fiestassa on nyt enemmän yhteysominaisuuksia kuin koskaan aiemmin. Mallissa on vakiovarusteena FordPass-modeemi, joka mahdollistaa useita uusia toiminnallisuuksia FordPass-mobiilisovelluksenkautta. Tämän myötä auton omistaminen on helpompaa ja palkitsevampaa.

Laajaan Ford Fiesta -mallistoon kuuluvat tyylikkäät Fiesta Trend ja Fiesta Titanium, SUV-mallien inspiroima Fiesta Active crossover, urheilullinen Fiesta ST-Line ja ylellinen Fiesta Vignale. Fiesta on saatavana kolme- ja viisiovisena mallina. Ford myi vuoden 2019 aikana 227100 Fiestaa Euroopassa. Suomessa rekisteröitiin 2462 Fiestaa vuoden 2019 aikana.


EcoBoost Hybrid – kevythybridin tehokkuutta

Myös Fiesta-kuskit pääsevät nyt nauttimaan Fordin hienostuneesta EcoBoost-kevythybriditeknologiasta, joka esiteltiin henkilöautoasiakkaille ensimmäisenä uudessa Ford Pumassa vuoden 2019 lopulla.

125 hv ja 155 hv -tehoisissa Fiesta EcoBoost Hybrid -kevythybridimalleissa on hihnakäyttöinen integroitu käynnistysmoottori/generaattori (BISG). Tavallisen laturin korvaavalla BISG:llä voi ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevän energian ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.

BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen moottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita..

Älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:

  1. Korvaamaan polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 24 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää kulutusta ja CO2-päästöjä. Vääntömomentin korvaaminen laskee 125 hv EcoBoost Hybrid -kevythybridin kulutusta jopa 5 prosenttia verrattuna 1.0 litran 125 hv EcoBoost-bensiinimoottoriin (NEDC), ja Fordin datan mukaan jopa 10 prosenttia kaupunkiajossa. Fiesta-kevythybridin polttoaineen kulutus on alkaen 5,0 l/100 km (WLTP) ja CO2 -päästöt alkaen 112 g/km (WLTP).
  2. Sähköenergiaa voi käyttää täydentämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon. 155 hevosvoiman tehoisen kevythybridimallin vääntö on 240 Nm, ja siinä on jopa 50 prosenttia enemmän vääntöä pienemmillä kierroksilla.


BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.

Tehokkaamman BISG:n avulla Fiesta EcoBoost Hybrid -kevythybridin Auto Start-Stop ‑teknologia pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 25 kilometrin tuntinopeudella ja auton ollessa paikallaan vaihde päällä kytkinpoljin painettuna.

Sekä Fiestan kevythybridimallissa että perinteisissä polttomoottorivoimansiirroissa käytetään moninkertaisesti palkitun 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottorin viimeisintä sukupolvea, jossa on sylinterin lepuutustoiminto. Bensiinimoottori on saatavana 95 hv ja 125 hv tehoisena.

Sylinterin lepuutustoiminto parantaa auton polttoainetaloudellisuutta poistamalla automaattisesti käytöstä yhden moottorin sylintereistä, kun moottorin täyttä tehoa ei tarvita esimerkiksi vaihteen ollessa vapaalla tai ajettaessa tasakaasulla. Järjestelmä voi ottaa sylinterin käyttöön tai poistaa sen käytöstä 14 millisekunnissa ilman vaikutusta suorituskykyyn ja ajo-ominaisuuksiin.

Fiestan 1.0 litran 125 hv EcoBoost-bensiinimoottorin yhteyteen on nyt saatavana uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, joka vaihtaa vaihteet huomaamattomasti ja tarjoaa tämän ansiosta hienostuneet ajo-ominaisuudet ja jopa 15 prosenttia pienemmän polttoaineen kulutuksen kuin poistuva 1.0 litran 100 hv EcoBoost malli, jossa on kuusivaihteinen automaattivaihteisto (NEDC) – vaikka autossa on 25 hevosvoimaa enemmän tehoa. Paljon ajaville on tarjolla myös 85 hv 1.5 litran TDCi-dieselmoottori.


Edistyksellinen ja yhdistetty Fiesta

Fiestaan nyt ensimmäistä kertaa saatavana olevat teknologiat tarjoavat entistä hienostuneemman ja mukavamman ajokokemuksen. Niiden avulla autoa on helpompi ajaa sekä pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä että maantiellä.

Aktiivinen vakionopeudensäädin, jossa on Stop & Go -toiminto ja nopeusrajoitusten tunnistus, auttaa ajoneuvoa säilyttämään miellyttävän ajoetäisyyden edellä ajavaan autoon. Järjestelmä vähentää myös kuljettajan rasitusta pitkien ajomatkojen aikana tarkkailemalla tien reunalla ja yläpuolela olevia nopeusrajoituskylttejä ja säätämällä auton nopeuden niiden mukaiseksi.

Seitsemänvaihteiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon saatava Stop & Go -toiminto pysäyttää auton kokonaan pysähtelevässä liikenteessä, ja auto lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle pysähdyksen kestäessä alle 3 sekuntia. Jos pysähdys kestää pidempään, kuskin tarvitsee vain painaa ratissa olevaa nappia tai kaasua päästäkseen jälleen liikkeelle.

Vakiona olevan FordPass Connect -modeemiteknologian avulla kuljettajat voivat hallita joitain auton toimintoja etänä käyttämällä FordPass-mobiilisovellusta. Kuljettajat saavat liikennetietoja navigointijärjestelmään, minkä lisäksi he voivat etänä avata ja lukita auton ovet, käynnistää4 sen (automaattivaihteiset mallit), nähdä auton sijainnin ja tarkistaa ajoneuvon tila, esimerkiksi polttoaineen määrä, hälytykset, rengaspaineet ja öljyn ikä.

Fiestan SYNC 3 tietoviihdejärjestelmä5 on myös päivitetty, ja sitä on entistä intuitiivisempi ja helpompi käyttää. Järjestelmässä on uusi käyttöjärjestelmä, jonka suuremmat nappulat sijaitsevat 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä. Apple CarPlay ja Android Auto™ -toiminnallisuus on edelleen maksutonta. Fiestaan on saatavana myös uusi langaton latausalusta, jonka avulla älypuhelinten lataus on vaivatonta matkan aikana.

Fiesta-malliston muita uudistuksia ovat mm.:

  • Fiesta Active ja ST-Line -mallien aktiiviseen pysäköintiavustimeen (Active Park Assist) on nyt lisätty rinnakkaispysäköintiavustin (Perpendicular Park Assist), joka mahdollistaa auton handsfree-pysäköinnin myös muiden autojen rinnalle taskupysäköinnin lisäksi.
  • Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (Cross Traffic Alert) sisältää nyt myös aktiivisen jarrutusjärjestelmän, joka varoittaa kuljettajia auton eteen mahdollisesti tulevista aoneuvoista. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä jarruttaa estääkseen tai lieventääkseen törmäyksen vaikutuksia.
  • Fiesta Activeen on lisätty uudet Sport ja Trail -ajotilat nykyisten ajotilojen (Normal, Eco, Slippery) lisäksi. Näin Fiestan ajo-ominaisuuksista pääsee nauttimaan täysin myös pehmeillä ja epätasaisilla pinnoilla ajettaessa.
  • Fiestaan saatavana olevan B&O Premium -äänentoistojärjestelmän subwoofer on sijoitettu pyöräkoteloon, jotta tavaratilaan on saatu mahdollisimman paljon tilaa. Myös vararengas mahtuu tavaratilaan, kun autossa on B&O-äänentoistojärjestelmä.


“Fiestalla ajamisesta on nyt helpompi nauttia kuin koskaan aikaisemmin. FordPass Connectin avulla voit lukita ja avata ovat, löytää autosi parkkipaikalta, katsoa edellisen matkasi tiedot, tarkistaa polttoaineen määrän mobiilisovelluksesta. Niinpä olet aina heti valmiina lähtöön, ” de Waard jatkaa.


Fiesta
Teho (hv)
CO2 alkaen (g/km NEDC)
Polttoaineen kulutus alk. (l/100 km NEDC)
CO2 alkaen (g/km WLTP)
Polttoaineen kulutus alk. (l/100 km WLTP)
1.0 EcoBoost M6
95
94
4.1
114
5.0
1.0 EcoBoost M6
125
96
4.2
114
5.0
1.0EcoBoost A7
125
104
4.6
127
5.6
1.0EcoBoost Hybrid (mHEV) M6
125
91
4.0
112
5.0
1.0EcoBoost Hybrid (mHEV) M6
155
91
4.0
114
5.0
1.5-litre TDCi 6-speed manual
85
94
3.6
114
4.3


1Kuljettajaa avustavat teknologiat ovat lisävarusteita. Auton kuljettaja on vastuussa liikenteen huomioinnista ja arvioinnista sekä ajoneuvon hallinnasta.

2Ilmoitettu polttoaineen/energian kulutus, CO2-päästöt ja sähkökäyttöinen toimintasäde mitataan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EC) 715/2007 ja (EU) 2017/1151 sekä niiden viimeisimmissä lisäyksissä ilmoitettujen teknisten vaatimusten ja tietojen mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt määritetään mallikohtaisesti, ei yksittäiselle ajoneuvolle. Sovellettava vakiotestausmenetelmä mahdollistaa vertailun eri ajoneuvotyyppien ja eri valmistajien välillä. Auton polttoainetaloudellisuuden lisäksi ajotapa ja muut ei-tekniset tekijät vaikuttavat auton polttoaineen-/energiankulutukseen, CO2-päästöihin ja sähkökäyttöiseen toimintasäteeseen. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

3Ominaisuus saattaa vaatia aktivoinnin.

4Alueilla, joissa laki sallii toiminnon.

5Älä käännä huomiota pois ajamisesta. Käytä ääniohjattuja toimintoja aina kun se on mahdollista; älä käytä mobiililaitteita ajon aikana. Kaikki toiminnot eivät toimi kaikissa puhelimissa.

Android ja Android Auto ovat Google Inc:n tavaramerkkejä.

BANG & OLUFSEN™ ja B&O™ ovat Bang & Olufsen Groupin rekisteröityjä tavaramerkkejä, joilla on Harman Becker Automotive Systems Manufacturing Kft:n lisenssi. Kaikki oikeudet pidätetään.


Ota yhteyttä Varaa koeajo Tilaa uutiskirje


Uutiset

Tarjoukset

Katso kaikki viimeisimmät tarjoukset FordStore Nelipyörä Lahti

Uutiset

Katso kaikki viimeisimmät uutiset FordStore Nelipyörä Lahti